Cortisol.

Beurshandelaren laten zich meeslepen door hun hormonen. Dat wisten we al maar het is nu experimenteel aangetoond, blijkt uit een recente publicatie in Scientific Reports.

Onderzoekers van Imperial College London lieten 142 vrijwilligers een aandelenhandelsspel spelen, Voor- en achteraf namen ze speekselmonsters en analyseerden die op de hormonen cortisol en testosteron. Met name bij mannen vonden ze een significant verband tussen de concentraties en de financiële risico’s die tijdens het spel werden genomen - bij vrouwen maakte het nauwelijks uit.

Een tweede proef, dit keer alleen bij mannen, bevestigde dat. Dit keer kregen ze óf extra cortisol, óf extra testosteron, óf een placebo toegediend. Beide hormonen bleken opnieuw het nemen van risico’s in de hand te werken.

Wetenschappelijk gezien stellen de resultaten niet zo veel voor. Maar ze bevestigen wel mooi waar iedereen al bang voor was, namelijk dat haantjes op de beursvloer de financiële markten kunnen destabiliseren.

De auteurs suggereren dan ook een vervolgonderzoek naar mogelijkheden om die hormonen kunstmatig in toom te houden, bijvoorbeeld door belangrijke financiële informatie op een wat handigere manier te brengen.

Er een vrouwenberoep van maken kan natuurlijk ook.

bron: Imperial College