Onder de dertien wetenschappers die dit jaar van de Hartstichting een Dekkerbeurs krijgen, zijn Anke Loregger (foto), Judith Sluimer en Amanda Foks.

Loregger zoekt binnen het AMC naar de genen die het cholesterolgehalte van het bloed regelen, Sluimer wil binnen het Maastricht UMC+ die regeling beïnvloeden door eiwitten versneld af te breken, en Foks stimuleert aan de Universiteit Leiden weer andere eiwitten die slagaderverkalking kunnen opruimen. De Dekkerbeurzen worden al dertig jaar uitgereikt om wetenschappelijk toptalent de ruimte te geven.

De eerste ronde van het NWO-programma Women In Science Excel (WISE) heeft Anja Spang een tenure track-positie opgeleverd binnen het NIOZ op Texel. Spang, nu nog postdoc in het Zweedse Uppsala bij de Nederlander Thijs Ettema, doet onderzoek naar oerbacteriën om meer inzicht te krijgen in het functioneren van mariene ecosystemen. WISE geeft jaarlijks vier vrouwelijke topwetenschappers de kans een eigen onderzoeksgroep op te zetten binnen een NWO-instituut; tot nu toe zijn er 106 sollicitanten.

De Wolf Prize in Chemistry gaat dit jaar naar Berkeley-onderzoeker Robert Bergman, voor zijn werk aan de activering van C-H bindingen in koolwaterstoffen met behulp van oplosbare overgangsmetaalcomplexen. Aan deze ‘Israëlische Nobelprijs’, die jaarlijks wordt uitgereikt in de Knesset in Jeruzalem, zit $ 100.000 vast.