Laat een meteoriet in volle vaart in de oersoep ploffen en de bouwstenen van het leven ontstaan vanzelf. Japanse onderzoekers hebben het met succes uitgeprobeerd, melden ze in Earth and Planetary Science Letters.

Om de klap te simuleren gebruikten ze een soort kanon van het Japanse National Institute for Materials Science, dat voorwerpen lanceert met snelheden van een kilometer per seconde. Botsen ze dan met een watermassa, dan kan de combinatie van schokgolven en vrijkomende kinetische energie tot verrassende chemische effecten leiden. Zes jaar geleden wisten de Japanners zo al glycine te maken, het eenvoudigste aminozuur in eiwitten.

Dit keer schoten ze op water met onder meer een verhoogde concentratie HCO3-, dus opgeloste CO2. Vermoedelijk was dat immers de belangrijkste koolstofbron in de oersoep. En toen bleek de oogst veel groter: negen van de twintig natuurlijke eiwitbouwstenen (glycine, alanine, serine, asparaginezuur, glutaminezuur, valine, leucine, isoleucine en proline), nog wat andere aminozuren en alifatische amines, en zelfs twee RNA-bouwstenen: cytosine en uracil.

Tot nu toe werd de vorming van dergelijke verbindingen vooral toegeschreven aan inslaande bliksem (zie het Miller-Urey-experiment van 1953) maar inslaande stenen lijken dus een aardig alternatief.

bron: Tohoku University