Membraanlipide laat maagzweerbacterie binnen

Met een pH van rond de 2 is de maag geen prettige plek om rond te zwemmen. Toch weet de Helicobacter pylori hier prima te overleven. Deze bacterie kan bovendien maagzweren veroorzaken, die uiteindelijk kunnen leiden tot maagkanker.

Het belangrijkste wapen van de bacterie om de bovenste laag cellen van de maagwand binnen te dringen, is het vacuole toxine A (VacA). Hiermee passeert de bacterie de celmembranen van de epitheelcellen, en ontstaan met vocht gevulde holtes in de cel (vacuoles), waar de bacterie zich in kan nestelen.

De vraag was nu hoe dat toxine eigenlijk door het celmembraan van de epitheelcellen komt, omdat die celmembranen juiste bedoeld zijn om dit soort stoffen buiten te houden.

Het team van wetenschappers van de University of Illinois ontdekte nu dat het membraanlipide sfingomyeline het slachtoffer is van het VacA toxine. De toxine bindt selectief aan dit lipide, en toen de onderzoekers de sfingomyeline blokkeerden in menselijke cellen, kon het toxine de cellen niet binnendringen, melden zij in PLoS Pathogens.

Met deze kennis hopen de onderzoekers een behandelmethode te vinden voor maagzweren. Ook zou aangrijpen op sfingomyeline een handige manier kunnen zijn om geneesmiddelen in de maagwand te krijgen.

Bron: Universiteit van Illinois,/PLoS Pathogens