Plant neemt meer CO2 op in bewolkte lucht

Planten hebben in de vervuilde luchten van de afgelopen veertig jaar 10 procent meer koolstof opgeslagen dan ze hadden gedaan onder een strakblauwe lucht. Dat publiceren Europese biologen deze vandaag in Nature.

De luchtvervuiling zorgt voor extra bewolking, maar verstrooit ook meer licht, waardoor er meer licht bij de plant terechtkomt. De plant heeft dus minder bladeren in de schaduw, en kan dus efficiënter CO2 omzetten in suiker en zuurstof. Wie dus goed groeiende planten in zijn tuin wil, moet dus hopen op veel bewolkte dagen.

Britse en Zwitserse wetenschappers ontdekten deze toename toen zij met een nieuw model de bijdrage van planten aan klimaatverandering berekenden. Al langer is bekend dat luchtvervuiling zorgt voor een minder snelle opwarming van de aarde, maar het aandeel van planten was nog niet bekend.

De onderzoekers voorspellen dat als overheden luchtvervuiling verder gaan terugdringen, het nog moeilijker zal worden om de CO2-doelstellingen te halen. Overigens raadden ze zware industrie en extra roetdeeltjes in de lucht ook weer niet aan: dat is slecht voor de gezondheid.

Bron: Natural Environment Research Council