Borsttumoren reageren sneller dan gedacht

Hormonen en geneesmiddelen zorgen veel sneller voor het aan- of af koppelen van methylgroepen in borstkankergenen dan gedacht. Dat blijkt uit een studie van onderzoekers van het Europese Laboratorium voor moleculaire biologie (EMBL), onlangs gepubliceerd in Nature.

Veel borstkankertumoren groeien onder invloed van oestrogeen. Door dit hormoon worden bepaalde genen in de tumor voorzien van een methylgroep, waardoor ze niet meer worden afgelezen.

Eerder dachten wetenschappers dat deze genen voor langere tijd gemethyleerd bleven, omdat dee methylatiemerkers worden doorgegeven bij celdeling.

Nu blijkt dat het hele proces van methylatie en demethylatie binnen anderhalf uur kan plaatsvinden. De onderzoekers toonden dit aan in kweken van tumorcellen waaraan oestrogeen was toegevoegd. Binnen tien minuten nadat de oestrogeen was verwijderd, verloren sommige genen in de tumor alweer hun methylgroep. Ook het antikankermiddel doxorubicine zorgt ervoor dat genen hun methylgroep verliezen.

De volgende stap in het onderzoek is nu om kleine moleculen te vinden die op het methyleringsproces ingrijpen, om zo te kijken wat er dan met de tumorgroei gebeurt.