Nieuwe stap in betrouwbaardere borstkankerdiagnose

Amerikaanse onderzoekers van het National Institute of Standards and Technology hebben een nieuwe detectiemethode voor borstkanker getest, die werkt via het makkelijk te produceren kippenantilichaam immunoglobuline Y (Ig Y).

Dit antilichaam detecteert het tumorinducerende eiwit Her2, dat de oorzaak is van ongeveer een kwart van alle borstkankers. De huidige diagnostische test geven nogal wat vals-positieve uitslagen. Hierdoor beginnen veel patiënten aan een dure en intensieve kuur met trastuzumab, specifiek tegen het Her2-eiwit, die uiteindelijk niet helpt.

De onderzoekers hingen een kwamtumdot aan het antilichaam, dat gekleurd licht uitzendt en daarmee via de microscoop te zien is. Zo ontdekten ze dat IG Y goed werkt als detector van Her2. Ook werkt het antilichaam selectief: de rest van de menselijke eiwitten laat het met rust.

De onderzoekers hebben echter het antilichaam getest op Her2-positieve kankercellijnen, en op 60 borstkankermonsters van patiënten. De kwantitatieve gevoeligheid moet echter nog worden getest door meer experimenten te doen.

Bron: NIST