Tumoren recyclen melkzuur

Melkzuur (lactaat) blijkt prima voer voor sommige tumorcellen te zijn. Deze afvalstof wordt uitgescheiden door de ene groep cellen in een gezwel, en vervolgens verbruikt door de andere. Onderzoekers van Duke University Medical Center in samenwerking met de Université catholique de Louvain legden dit mechanisme bloot en publiceerden de resultaten in The Journal of Clinical Investigation.

De auteurs keken naar de brandstofkeuze van cellen in verschillende gedeelten van een tumor. Cellen die zich vlak bij bloedvaten bevinden, hebben ruim de beschikking over zuurstof en kunnen daardoor glucose efficiënt verbranden. Tumorcellen die verder van bloedvaten verwijderd zijn, moeten het zonder zuurstof stellen. Deze hypoxische cellen verbranden glucose daarom op een niet-efficiënte manier waarbij lactaat als afvalstof vrijkomt.

Het onderzoek toont aan dat de ‘zuurstofrijke’ cellen een grote voorkeur voor het verbruiken van lactaat – het afvalproduct van de hypoxische cellen – hebben. Lactaat bleek deze cellen binnen te komen via een eiwit dat veel in spieren voorkomt: MCT1

Door het blokkeren van MCT1 schakelen de cellen over op glucoseconsumptie. Gevolg: de meeste glucose is al opgegeten door de tumorcellen die zich dicht bij de bloedvaten bevinden, waardoor de hypoxische cellen uitgehongerd worden.

Hypoxische cellen staan bekend om hun hardnekkigheid. Ze zijn verantwoordelijk voor de resistentie van tumoren tegen bestraling. Door studies met muizen lieten de onderzoekers zien dat het blokkeren van MCT1, gevolgd door bestraling, een effectieve manier is om tumoren te bestrijden.

Bron: Duke University Medical Centre