Uitzaaiing blijkt heel anders te werken dan gedacht

Als kanker zich uitzaait naar de hersenen begint de tumorgroei in zeker 95 procent van de gevallen niet op de hersencellen zelf, zoals bijna iedereen tot nu toe dacht, maar op de wanden van de bloedvaten. En als je dat eenmaal weet ligt het ook voor de hand hoe je die uitzaaiingen voorkomt, zo schrijven Shawn Carbonell (Oxford) en collega’s in PLoS ONE.

Ruim 20 procent van de kankerpatiënten krijgt te maken met zulke uitzaaiingen. Zelfs als je er al het mogelijke aan doet, is de gemiddelde levensverwachting daarna nog maar een maand of negen.

In Oxford hebben ze nu ontdekt dat bijna alle uitgezaaide cellen, ongeacht de aard van de primaire tumor, een vorm van het eiwit integrine gebruiken om zich op het vasculaire basale membraan van een bloedvat te verankeren. Zo kunnen ze zich de eerste tijd rustig vermenigvuldigen zonder dat ze hun eigen bloedvaten hoeven te vormen.

Bij genetisch gemodificeerde muizen die de genetische aanleg voor de beta 1-subunit van integrine missen, ging de uitzaaing naar de hersenen ind erdaad een stuk moeizamer. Iets dergelijks was te zien in menselijke celkweekjes die waren behandeld met integrine-blokkerende antilichamen .

Volgens Carbonell gaat het intussen nog een hele tijd duren eer hier een geneesmiddel uit komt.