Nieuwste multiresistente ziekenhuisbedreiging gesequenced

Het genoom van de multiresistente bacterie Stenotrophomonas maltophilia (beter bekend als Steno) is gesequenced door Britse wetenschappers en gepubliceerd in Genome Biology. Ze hopen hiermee nieuwe antibiotica te kunnen ontwikkelen, want hoewel Steno-infectie nog niet zovaak voorkomt zijn er al varianten die resistent zijn tegen alle bekende medicijnen.

Typisch voor de Steno-bacterie is dat hij een biofilm vormt op katheters en andere hulpstukken die gedurende langere tijd in een patiënt moeten blijven zitten. Bij doorspoelbeurten kunnen de bacteriën loskomen en de patiënt besmetten.

In tegenstelling tot zijn concurrenten MRSA en Clostridium difficile, zijn Steno infecties vooralsnog beperkt gebleven tot in het ziekenhuis. Maar de besmettingsfrequentie stijgt en behandeling wordt steeds moeilijker. Men spreekt al van pan-resistentie en er zijn geen nieuwe antibiotica in ontwikkeling voor dit soort infecties. Zelfs chemische reiniging van besmette vloeistoffen en katheters is niet effectief tegen Steno.

Het genoom moet meer inzicht geven in de aard van de biofilm, die bestaat uit een netwerk van eiwitten en suikers. Het voorkomen van de aanhechting van die biofilm aan katheteroppervlakken is een veelbelovend target voor nieuwe antibiotica.