Eerste ecosysteem bestaande uit 1 organisme ontdekt

Diep onder de grond in Johannesburg leeft een bacterie helemaal in zijn eentje. Het is het eerste ecosysteem ooit ontdekt dat bestaat uit slechts 1 organisme, melden wetenschappers in Science.

Eerder was al ontdekt dat in een goudmijn in Johannesburg (Zuid-Afrika), 2.8 km onder de grond, zich ongewone bacteriën bevinden in een waterstroom. Analyse van dit water toont nu aan dat meer dan 99.9% van de aanwezige organismen behoort tot dezelfde, tot nu toe onbekende, bacteriesoort met de werktitel Desulforudis audaxviator.

Uit ongeveer 5600 liter gefilterd water, afkomstig uit de mijn, werd DNA geïsoleerd. Sequensing van dit materiaal wees uit dat het genetisch materiaal tot 1 enkel genoom geconstrueerd kon worden. Het genoom van D. audaxviator bestaat uit 2157 eiwitcoderende genen.

Uit de genoomanalyse bleek dat de bacterie geheel zelfstandig kan overleven. Hij kan eiwitten aanmaken die suikers en aminozuren de cel in transporteren, maar ook beschikt hij over de juiste genen om alternatieve koolstofbronnen als koolstofmono-oxide, koolstofdioxide en formaat (CO2H-) aan te boren. Voor zijn energievoorziening reduceert het organisme sulfaat, en stikstof haalt het uit schaars ammonia en ammoniumionen. Verder is de bacterie mobiel; genen voor een flagel (zweepstaart) zijn present, en hij kan sporen vormen.

Wat de bacterie niet heeft is een systeem dat hem weerbaar tegen zuurstof maakt. Dit geeft aan dat D. audaxviator waarschijnlijk al miljoenen jaren het aardoppervlak niet heeft gezien.

Bron: Nature News