Virussen beslissen samen over lot bacterie

Bacterievirussen die samen een bacterie infecteren, beslissen via een genetisch mechanisme of ze de bacterie in leven laten. Dat blijkt uit een nieuw computermodel van biologen van Georgia Tech.

Virussen die een gastheer infecteren, kunnen zich repliceren en daarna de gastheer direct doden, waardoor er nieuwe virusdeeltjes vrijkomen (lysis). Maar ze kunnen ook rustig in het DNA van de gastheer afwachten, terwijl de gastheer in leven blijft. Het HIV-virus maakt bijvoorbeeld gebruik van dit lysogene mechanisme.

Nu blijkt een bacterievirus (faag) via het cro-gen de gastheerbacterie te vernietigen. Maar als meerdere fagen tegelijk één bacterie infecteren, wordt het gen cI actief, waardoor de gastheer in leven blijft. Een derde gen cII, schakelt het lysismechanisme uit en het lysogene mechanisme aan als het aantal fagen boven een drempelwaarde uitkomt.

Het model is goed toepasbaar op faag labda, melden de biologen deze week in Biophysical journal. Volgens de onderzoekers is het model nog een slagje simpeler dan de werkelijkheid, waarschijnlijk spelen de omstandigheden in de gastheer ook mee.

Bron: Georgia Tech