Her2-resistente tumoren genezen ook

Een nieuw DNA-vaccin tegen borstkanker geneest in muizen borsttumoren zonder schade aan gezonde weefsels. Dat melden wetenschappers van Wayne State University in Detroit deze week in Cancer Research.

Het vaccin traint het immuunsysteem om Her2-receptoren aan te vallen, die verantwoordelijk zijn voor een kwart van de borsttumoren. Het immuunsysteem merkt lage concentraties van de receptor niet op, maar reageert wel op een plotseling toename.

Het vaccin bevat dan ook Her2-receptoren verpakt in een plasmide. De wetenschappers voegden daaraan een stofje toe dat het gedoogbeleid van het afweersysteem uitschakelt, de zogenoemde regulatoire T-cellen. Hierdoor gaat het muizenafweersysteem antistoffen en T-killercellen produceren op kleine hoeveelheden Her2.

Bij injectie in muizen zagen de onderzoekers de borsttumoren verdwijnen, zelfs tumoren die niet reageren op anti-Her2 therapie.

Om te voorkomen dat de Her2 receptoren in het vaccin zelf kanker veroorzaken, is het intracellulaire domein van de receptor verwijderd. Hierdoor kan de receptor geen groeisignalen naar de celkern sturen.

Bron: American Association for Cancer Research