Terpenen produceren met bacteriën wordt binnenkort misschien wel de standaard als het aan Yuuki Yamada en collega’s van Kitasato University en Brown University ligt.

Al langer is bekend dat bacteriën terpenen kunnen produceren. Echter dacht men lange tijd dat ze vooral geosmine produceren, een afbraakproduct van terpenen. Nog nooit keek men welke terpenen bacteriën eigenlijk kunnen produceren en in welke concentraties.

De afgelopen jaren werd een groot aantal bacteriegenomen al in kaart gebracht. Het onderzoeksteam zocht nu in de gendata van streptomyces naar gensequenties van terpenen die bekend waren van schimmels en planten. Uiteindelijk vond het team 262 terpeensynthases, zo laten ze deze week weten in PNAS.

Het gros van die 262 synthases komt echter nooit tot expressie. Om te kijken of de bacteriën op grote schaal de terpenen zouden kunnen produceren, modificeerden de onderzoekers deze micro-organismen, zodat ze de terpenen en masse zouden produceren, waaronder ook sequenties die niet of zelden tot expressie komen. Uiteindelijk wist het team dertien tot nog toe onbekende terpenen te produceren met de gemodificeerde bacteriën.

Volgens de onderzoekers vormt hun onderzoek een belangrijke stap hoe nog veel onbekende, maar nuttige stoffen gevonden kunnen worden.

Bron: PNAS