Het bedrijfsleven en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) honoreren negen projecten op het gebied van innovatieve meettechnieken.

Nog net in 2011 is bekend gemaakt dat negen projecten gefinancierd worden uit het TASC-programma van NWO/ACTS. In deze eerste ronde van de Technology Area (TA) COAST (Comprehensive Analytical Science and Technology) gaat er geld naar onderzoeksprojecten op het gebied van vernieuwende meettechnieken. Het bedrijfsleven investeert 2,5 miljoen euro. In totaal is er 9 miljoen euro beschikbaar. In totaal participeren 17 universitaire groepen en 24 private partners in de projecten.

Een greep uit de voorstellen:

Prof. dr. Ron van Heeren van AMOLF een geminiaturiseerde massaspectrometer gaan ontwikkelen. Een nieuwe generatie van sensoren moet het dan mogelijk maken om stoffen in voeding, geneesmiddelen en het milieu ook buiten het lab te kunnen meten.

In Groningen gaat prof. dr. Rainer Bischoff cellen en eitwitten van implantaten en weefsel met een nieuwe methode bestuderen. Met een nieuwe methode worden van chemische fixatieven wordt het mogelijk om kleine aantallen cellen morfologisch te onderscheiden, te labelen, te identificeren en te kwantificeren met massaspectometrie.

Ook wordt een polymeerproject gefinancierd. Het Nijmeegse Instituut voor Moleculen en Materialen probeert samen met de industrie een gedetailleerd beeld te krijgen van de eigenschappen van polymeermaterialen op een moleculaire schaal om zo nieuwe materiaalontwikkelingen te stimuleren.

De deadelines van de andere TASC-programma’s - Low Energy Routes, Syngas en Biomass - sluiten in januari. Tot die tijd kunnen dus nog steeds vooraanmeldingen worden ingediend. Wellicht heb je veel kans, want om de negen honoreringen van COAST waren maar veertien voorstellen.