Onze leden geven de chemie en life sciences kleur en betekenis; wie zijn zij? Deze maand op het podium: KNCV-lid Adarsh Kalikadien.

Wat doe je met chemie?

‘Mijn passie voor chemie laaide op tijdens mijn master thesis in de Inorganic Systems Engineering groep van de TU Delft. Mede daardoor zit ik inmiddels in het derde jaar van mijn promotieonderzoek in deze groep. Hier werk ik samen met professor Evgeny Pidko en onderzoekers van Janssen Chemical Process R&D aan onderzoek dat allerlei (digitale) aspecten van katalyse met elkaar verbindt.’

Adarsh_Kalikadien

Adarsh Kalikadien

Beeld: Adarsh Kalikadien

Wat zijn de grootste obstakels als promovendus?

‘Als onderzoeker is het buitengewoon moeilijk om gemotiveerd te blijven. Tijdens je bachelor- of masterstudie kun je goede cijfers halen, maar tijdens een langdurig onderzoek moet je in staat zijn om voldoening te halen uit kleine dingen. Als je je te veel met je onderzoek identificeert kun je in een staat komen waarin elke tegenslag ook een persoonlijke tegenslag wordt. Daarom is het belangrijk om niet 24/7 met je onderzoek bezig te zijn.’

Waar ben je het meest trots op?

‘Ik ben trots op waar ik nu sta in het leven. De problemen waar Nederlandse kinderen met een migratieachtergrond mee te maken krijgen, zijn vaak niet te begrijpen voor de “gewone” Nederlander. Zo is er bijvoorbeeld geen rolmodel dat ooit aan een universiteit heeft gestudeerd en bovenal is er sociaal-culturele druk die vaak gepaard gaat met ouderwetse denkwijzen, meegenomen uit het land van de familie. Desondanks heb ik veel steun uit mijn omgeving gehad en ben ik vandaag de dag aan het werk als onderzoeker, een van mijn droombanen.’

‘Buiten je comfortzone treden stimuleert je creativiteit’

Wie inspireert jou?

‘Ik heb verschillende personen die me inspireren, bijvoorbeeld Stephen Hawking, een boegbeeld van doorzettingsvermogen. Rihanna, die ondanks alle roem gewoon zichzelf blijft en haar vermogen gebruikt voor doelen die ze echt steunt. Maar op wetenschappelijk gebied raak ik altijd erg geïnspireerd door mijn promotor, Evgeny. Hij is met zijn ervaring en kritische blik in staat om de juiste vragen te stellen die je aan het denken zetten. Ook is zijn passie erg aanstekelijk.’

Waarom vind je het belangrijk om lid te zijn van de KNCV?

‘De artikelen, sociale media en activiteiten van de KNCV geven me de kans te zien wat er allemaal om ons heen gebeurt binnen de chemie. Soms vergeet je dat andere wetenschappelijke velden zich minstens net zo snel ontwikkelen als het jouwe. Ook geeft de KNCV een podium aan promovendi via allerlei activiteiten, prijzen en artikelen. Belangrijke stimulansen voor het Nederlandse chemielandschap, maar ook voor wetenschappers zelf zodat ze zich erkend voelen.’

Wat betekent deze omgeving op de foto voor jou?

‘Ik vind het heel belangrijk om buiten je comfortzone te treden en nieuwe dingen te doen, dat stimuleert je creativiteit. De verschillende activiteiten die X Delft op de campus aanbiedt maken dit heel makkelijk. Zo blaas ik hier wekelijks stoom af door te sporten. Ik heb ook deelgenomen aan salsalessen, zanglessen en kookworkshops. Kortom, dit is een plek waar ik regelmatig te vinden ben en veel van mijn energie, creativiteit en motivatie voor het beantwoorden van mijn complexe onderzoeksvragen vandaan haal.’