Netflix heeft eindelijk de leerzame en tot denken stemmende documentaire ‘Human Nature’ (2019) over CRISPR-Cas9 aan de Nederlandse catalogus toegevoegd. Na het zien van de film begrijp je hoe deze techniek, waarmee bacteriën zich tegen virussen beschermen, DNA extreem nauwkeurig kan veranderen en welke diepgaande consequenties dit kan hebben.

Regisseur Adam Bolt, die eerder de veelgeprezen documentaire ‘Inside Job’ over de financiële crisis maakte, heeft alle hoofdrolspelers van deze ontluikende wetenschappelijke revolutie voor de camera gekregen. Ze bespreken, afgewisseld door scherp formulerende wetenschappers en visionaire ondernemers, de mogelijkheden en gevaren van de techniek.

Voor het eerst in de geschiedenis kan de mens straks zichzelf veranderen. Zo wordt sikkelcelziekte veroorzaakt door een puntmutatie, die met CRISPR relatief eenvoudig te verhelpen zal zijn. Een andere puntmutatie in het menselijk genoom zorgt ervoor dat iemand geen pijn voelt. Kun je daarmee pijnloze soldaten maken? Vladimir Poetin noemt het ‘gevaarlijker dan een kernwapen’.

Steven Hsu, hoofdwetenschapper van Genomic Prediction spreekt het vermoeden uit dat toekomstige generaties het onethisch zullen vinden om door het lot te laten bepalen welke kinderen geboren werden, terwijl je ook gericht allerlei aandoeningen kunt voorkomen. Maar is het niet oneerlijk als rijke mensen ‘betere’ kinderen kunnen krijgen? Misschien moet de techniek dan maar voor iedereen in de basisverzekering?

‘Human Nature’ biedt structuur en nuance. Zo leer je dat er een categorisch verschil bestaat tussen genetische veranderingen die wel of niet worden doorgegeven aan volgende generaties. Er is bijvoorbeeld best iets voor te zeggen om in de laatste maanden van het leven van een kankerpatiënt het ‘pijngen’ uit te zetten, terwijl wijzigingen die nog vele generaties zullen voortleven gevoeliger liggen.

HUMAN NATURE - Trailer from California Film Institute on Vimeo.