Dankzij zinkvingernucleases is het voor het eerst mogelijk om een extra gen naar keuze in het DNA van labrattenembryo’s te zetten, op een vooraf bepaalde plek. Dat maakt het commercieel haalbaar om transgene ratten op maat te produceren als modellen voor menselijke ziektes, zo melden onderzoekers van Sigma Life Science uit St. Louis (Missouri) op de website van Nature Biotechnology.

Om te laten zien dat de ‘CompoZR’-zinkvingertechniek hier toe in staat is, hebben onderzoekers van Sigma Advanced Genetic Engineering Labs (afgekort SAGE Labs) een kopie van het GFP-gen gemonteerd in het Mdr1a-gen van zo’n rat. Met als gevolg dat het dier onder bepaalde omstandigheden groen licht gaat geven.

Ruim een jaar geleden slaagde het bedrijf er al in om met dezelfde zinkvingertechniek ‘knockout’-ratten te produceren met selectief uitgeschakelde genen. Daarmee werd het voor het eerst haalbaar om ratten überhaupt in te zetten als proefdier voor genetisch onderzoek.

Eerder moest men daar noodgedwongen muizen voor gebruiken. Die verschillen genetisch veel sterker van de mens maar zijn vele malen eenvoudiger te modificeren, met technieken die bij een rat domweg niet werken.

Inmiddels kan SAGE Labs al een twintigtal standaard-knockoutratten leveren; andere genen worden op bestelling uitgeschakeld. In een persbericht wordt gesuggereerd dat de genetisch verrijkte ‘knock-in’ ratten volgens een soortgelijk businessmodel zullen worden verkocht.

bron: Sigma Life Science