Klein stukje RNA zorgt voor vernieuwing huidcellen

In de tijd dat jij dit berichtje leest, sterven ongeveer 30.000 huidcellen, die je verliest via huidschilfers. Ondertussen migreren andere huidcellen uit diepere lagen naar buiten, zodat er steeds een opperhuidlaag beschikbaar is om je te beschermen tegen invloeden van buiten.

Een klein stukje microRNA, met het nummer 203, blijkt een belangrijke rol te spelen in dit vernieuwingsproces, dat bacteriën en virussen minder kans geeft om ons te infecteren. Dat melden onderzoekers van Rockefeller University in Nature.

De onderzoekers zagen in muizenembryo’s dat de expressie van microRNA-203 precies omhoog ging als de stamcellen in de huid differentiëren tot opperhuidcellen. Bovendien komt het RNA-fragment alleen voor in huidcellen. Toen ze het microRNA uitschakelden, werden uit die embryo’s muizen geboren die een dunne huid hadden.

Het microRNA blijkt aan te grijpen op het eiwit p63, dat ontwikkeling van cellen stimuleert en ook betrokken is bij kankercellen. De volgende stap is nu om uit te zoeken of overexpressie van microRNA-230 de groei van bepaalde huidtumoren kan voorkomen.

Bron: Rockefeller University, Nature