Dow Chemical wil acrylzuur gaan produceren uit mais. Daartoe heeft de chemiegigant een overeenkomst gesloten met OPX Biotechnologies, een biotech-startup die de technologie hiervoor in huis heeft, zo blijkt uit een persbericht.

Acrylzuur is een grondstof voor een hele reeks chemische producten. De stof is goed voor een wereldwijde omzet van 8 miljard dollar, en elk jaar komt daar 3 à 4 procent bij.

OPX Bio beschikt over een techniek genaamd Efficiency Directed Genome Engineering (EDGE) waarmee het metabolisme van micro-organismen in recordtijd is bij te stellen in de gewenste richting. Basis daarvan is een methode om het complete genoom van zo’n bacterie zeer snel te screenen op relevante genen.

In dit geval is de technologie gebruikt om een niet nader gespecificeerd micro-organisme dusdanig te modificeren dat het suikers kan omzetten in 3-hydroxypropionzuur. Die stof kun je vervolgens vrij eenvoudig katalytisch dehydreren tot acrylzuur.

OPX heeft het proces inmiddels uitgewerkt tot pilotplantschaal. Twee maanden geleden rapporteerde het bedrijf dat het mogelijk moet zijn om acrylzuur te maken voor 70 dollarcent per Amerikaanse pond (lb, 454 gram).

Momenteel wordt alle acrylzuur nog uit aardolie gemaakt. En dat kost 75 dollarcent per pond.

Het idee is nu dat OPX het biotechnologische deel verder gaat optimaliseren. De dehydratie is een stukje klassieke organische chemie waar niets biotechnologisch aan is, en daar hebben ze bij Dow weer veel meer verstand van. Samen hopen ze te bewijzen dat het proces echt levensvatbaar is op grote schaal.