Suiker niet alleen slecht voor de tanden

Een hoge dosis glucose blijkt hersencellen om zeep te helpen van comateuze muizen met suikerziekte. Muizen met diabetes kunnen, net als menselijke diabetespatiënten, in coma raken als het glucoseniveau in hun bloed te laag wordt. De standaardbehandeling voor dit zogenoemde hypoglykemisch coma is het toedienen van een ‘opkikker’ glucose.

Het was al bekend dat hersenschade optrad na een hypoglykemisch coma, maar er werd altijd gedacht dat dat door de coma zelf kwam. Nu blijkt dus juist de glucose te zijn die voor de problemen zorgt. Dat publiceerden Amerikaanse onderzoekers in Journal of Clinical Investigation.

De onderzoekers denken dat de glucose de hersenschade triggert door het enzym NADPH oxidase te activeren. Dit enzym zorgt voor de aanmaak van vrije zuurstofradicalen, die cellen beschadigen. Het exacte mechanisme gaan de wetenschappers verder onderzoeken.

De resultaten hebben misschien grote implicaties voor de behandeling van diabetici die in coma zijn geraakt. Toch waarschuwen de onderzoekers dat artsen niet direct het suikerklontje achterwege moeten laten. “Ons onderzoek hebben we bij muizen gedaan en is daarom niet meteen te extrapoleren naar de mens. Bovendien is het is óók schadelijk als je comateuze suikerpatiënten niet agressief genoeg behandelt.”

Bron: Journal of Clinical Investigation