Engelse onderzoekers hebben olympiceen gesynthetiseerd, een molecuul dat in de verte lijkt op de Olympische ringen. De wetenschappelijke waarde is beperkt maar het is een leuke gelegenheid om publicitair in te haken op de Spelen, denkt de Royal Society of Chemistry.

Het verhaal borduurt voort op het pentaceen waarmee Utrechtse en Zwitserse onderzoekers bijna 3 jaar geleden Science haalden. Niet zozeer vanwege de synthese, maar vanwege de manier waarop het IBM-lab in Zürich het met een atomic force-microscoop in beeld had gebracht. Voor het eerst wist men daar namelijk een echt molecuul te laten lijken op een plastic modelletje.

Die techniek is niet nieuw meer. En de structuur van olympiceen zit ook al twee jaar in de ChemSpider-database. Net als pentaceen bestaat dit molecuul uit 5 aromaatringen, alleen zitten ze anders geordend. De synthese kostte echter veel meer moeite; David Fox en Anish Mistry, van de University of Warwick, zijn er kennelijk al die tijd aan bezig geweest. Een paar essentiële stappen zijn eveneens door Mistry op ChemSpider gezet.

Een filmpje laat zien hoe IBM er vervolgens weer een plaatje van maakte:

Een officiële wetenschappelijke publicatie lijkt er intussen niet aan te komen. Onbekend is of dat komt omdat het verhaal te triviaal is om te publiceren, of omdat het te lang ging duren en de RSC het verhaal per se vóór de Olympische Spelen in de pers wilde krijgen.

bron: RSC, BBC News