Moordenaar krijgt strafvermindering na genetische tests.

Een Italiaans gerechtshof heeft een voor moord beschuldigde Algerijn een strafvermindering toegekend omdat zijn genen hem tot de gruweldaad zouden hebben aangezet. Zo meldt Nature.

Op 10 maart 2007 wordt de in Italië woonachtige Colombiaanse immigrant Walter Felipe Novoa Perez neergestoken waarna hij aan zijn verwondingen overlijdt. In zijn officiële verklaring vertelt hoofdverdachte Abdelmalek Bayout dat de Colombiaan beledigende opmerkingen maakte over zijn make-up. Naar eigen zeggen draagt Bayout deze uit godsdienstoverwegingen.

Bayout bekent de moord, wordt veroordeeld tot 9 jaar en 2 maanden en gaat ongeveer een jaar later in hoger beroep. Volgens zijn advocate hebben de genen van de verdachte bijgedragen aan de agressieve reactie en er volgen wetenschappelijk tests.

Er worden afwijkingen gevonden in 5 genen die in verband staan met agressief gedrag. Een van deze genen codeert voor MAOA, het monoamide oxidase A enzym. Eerder onderzoek toont aan dat een lage hoeveelheid van dit enzym geassocieerd is met agressiviteit en crimineel gedrag in jongens.

Pietrini en Sartori, de twee wetenschappers die de tests uitvoerden, schrijven in een verslag dat de genetische opmaak van de verdachte hem vatbaarder maakt voor een agressieve reactie wanneer de situatie daarom vraagt. Reden voor de Italiaanse rechter Reinotti om de straf met een jaar te verkorten.

Uit interviews die Nature naar aanleiding van dit verhaal afnam met een aantal wetenschappers bleek echter dat de gedragsgenetica nog lang niet zo’n waterdichte wetenschap is. “We kunnen individueel gedrag nog helemaal niet verklaren,” zegt Nita Farahany die zich bezighoudt met wettelijke vraagstukken rondom gedragsgenetica en neurowetenschappen. Verder vertelt Giuseppe Novelli, een forensisch wetenschapper uit Rome, dat we helemaal nog niet weten hoe het hele genoom precies werkt. Volgens hem kan het best zo zijn dat andere genen een beschermende werking hebben op genen die agressie aanwakkeren.

Dat een advocaat pleit voor ontoerekeningsvatbaarheid wegens genetische make-up is zeker niet nieuw. Wel komt het ontzettend weinig voor dat er daadwerkelijk een strafvermindering volgt. “Dat komt vooral doordat rechters (nog) niet vatbaar zijn voor het idee achter genetische determinatie,” zegt Farahany.

Bron: Nature