Een eenvoudige chemische modificatie is voldoende om RNA immuun te maken voor RNase. Zo kun je er tenminste nanotechnologie mee bedrijven, melden chemici van de University of Cincinnati (VS) in ACS Nano.

Dat RNase (voluit ribonuclease) is het natuurlijke enzym dat RNA in stukjes knipt voor hergebruik. En niet alleen in het inwendige van cellen, maar ook daarbuiten. Het is zelfs zó efficiënt en zó alomtegenwoordig dat knutselen met RNA iets is waar veel nanotechnologen liever niet eens aan beginnen.

Al eerder was bedacht dat je RNA tegen RNase kunt beschermen door één OH-groep van elk nucleotide te vervangen door een fluoride-ion. Daardoor verandert de vorm dusdanig dat het enzym er niet meer op past.

En Peixuan Guo en collega’s hebben nu iets vastgesteld waar eerder nog niet naar was gekeken. Namelijk dat dat fluor geen invloed heeft op het vermogen van het ‘2’-fluoro-RNA’ om zichzelf tot een driedimensionele structuur op te vouwen. Je kunt er dus net zo gemakkelijk nano-objecten van maken als van DNA.

De onderzoekers hebben van hun gemodificeerde RNA al een ‘phi29 DNA packaging nanomotor’ gemaakt, een bewegend onderdeel uit een bacteriofaag waar Guo al 25 jaar mee experimenteert. Het nanomotortje deed het nog ook.

bron: University of Cincinnati