Omzetting nitriet in NO kun je zien gebeuren

Leidse en Nijmeegse onderzoekers zijn aan het experimenteren met een techniek die zichtbaar maakt op welke momenten een enzymmolecuul actief is. Ze hebben er om te beginnen de werking van nitrietreductase (NiR) mee geanalyseerd, zo melden ze op de website van PNAS.

De vinding zou ook bruikbaar moeten zijn om biosensoren, die werken met enzymen, gemakkelijker afleesbaar te maken.

Nitrietreductase katalyseert de omzetting van nitriet in stikstofmonoxide. Bacteriën gebruiken dit enzym bijvoorbeeld om kunstmest af te breken, die op het land is uitgestrooid. De precieze werking is echter nog niet bekend.

De onderzoekers hebben nu met genetische technieken een bevestigingspunt aangebracht aan de buitenkant van NiR. Daar hingen ze een fluorescent label aan. Vervolgens immobiliseerden ze het enzym op een glasplaatje en beschenen het met een laserbundel die zó goed was gefocusseerd dat er maar één molecuul in de bundel viel. Met een supergevoelige lichtdetector werd de fluorescentie van het label gevolgd.

Zo ontdekten ze dat NiR van kleur wisselt gedurende de reactie. Als het actief bezig is, is de fluorescentie veel sterker dan op momenten dat er niets gebeurt.

Uit het knippertempo, in combinatie met kinetische gegevens, valt weer informatie af te leiden over de manier waarop het enzym werkt. Daarover bestaan nu nog verschillende hypotheses.

bron: Leiden Universiteit