Herprogrammering van cellen in je alvleesklier kan je van je diabetes afhelpen. In elk geval als je een muis bent, melden onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel in Nature Biotechnology.

Of het in principe ook mogelijk is bij mensen en, zo ja, of het dan ook op een veilige manier uitvoerbaar is, kunnen Harry Heimberg, Luc Bouwens en collega’s nog niet zeggen.

Hun onderzoek richt zich op de zogeheten acinaire cellen in de alvleesklier. Dat zijn cellen die van nature geen insuline aanmaken. Door herprogrammering moeten ze meer gaan lijken op de bètacellen die wél insuline produceren en die bij diabetici (vrijwel) helemaal ontbreken. En dan moet dan uiteraard gebeuren zonder genetische modificatie, anders wordt het bij een volwassen organisme een beetje lastig.

De Brusselaars probeerden het met muizen, die ze van tevoren diabetes hadden bezorgd door hun bètacellen te doden met het toxine alloxan. Toediening van een combinatie van twee groeifactoren, de epidermale groeifactor EGT en de ciliaire neurotrofe factor CNTF, bleek bij deze dieren de insulineproductie zo goed te herstellen dat ze hun eigen bloedsuikergehalte wer konden regelen.

Bovendien kon worden bewezen dat de ‘nieuwe’ bètacellen inderdaad uit acinaire cellen voortkwamen.

Hoe de herprogrammering precies in zijn werk gaat weten de onderzoekers nog niet, al kunnen ze wel een paar genen aanwijzen die er rechtstreeks bij betrokken zijn.

Ze trekken wel een voorzichtige parallel met andere vormen van weefselregeneratie, zoals het herstel van verloren lichaamsdelen; in hoeverre zoogdieren daartoe in staat zijn is nog heel erg onduidelijk, maar er zijn aanwijzingen dat er op dit gebied veel méér mogelijk is dan we nu weten.

bron: VUB, Nature Biotechnology