Alternatieve gen splicing komt vaker voor dan gedacht

Zo’n 94 procent van alle menselijke genen kan verschillen eiwitten produceren door stukjes DNA niet af te laten schrijven in het mRNA. Dat melden MIT-onderzoekers deze week in Nature.

Dit verschijnsel, alternatieve splicing genaamd, werd tien jaar geleden nog gezien als een zeldzaamheid. Hierbij kan één gen meerdere eiwitvarianten (isovormen) produceren, die elk een andere functie kunnen hebben.

Welke stukjes van het gen (zogenaamde exons) worden afgeschreven, is sterk afhankelijk van het type weefsel waarin de cel zit. Zo kan een eiwitvariant in het hart vaak voorkomen, terwijl die in de hersenen heel zeldzaam is. Het afschrijfmechanisme kan dus een soort schakelaar vormen tussen eiwitten, maar hoe die precies werkt, is nog niet duidelijk, zo meldt hoofdonderzoeker Christopher Burge van MIT.
De schakelaars spelen ook een rol in de ontwikkeling van een embryo. De onderzoekers kijken nu naar welke eiwitvarianten in de verschillende groeistadia voorkomen. Ook maken kankercellen handig gebruik van die schakelaars, die de cellen sneller laten groeien.

Bron: MIT