Nieuwe sensor voor gekkekoeienziekte

Een nieuwe sensor kan verkeerd gevouwen eiwitten (prionen) in extreme lage concentraties detecteren. Dit komt van pas bij het opsporen van bijvoorbeeld de ziekte van Creuzfeld Jacob, die door prionen wordt veroorzaakt.

Nu zijn er alleen maar testen die de prionen kunnen meten in hersenweefsel, als de patiënt is overleden. Deze testen duren lang en zijn weinig betrouwbaar. Daarom ontwikkelden wetenschappers van Cornell University in de staat New York een sensor die een bloedtest bij levende mensen of dieren mogelijk maakt.

De sensor lijkt op een kleine stemvork en is ongeveer 15 µm2 groot. In de sensor zit een siliciumnitridelaag met daarop een monoclonaal antilichaam, dat het prion kan binden. Als het prion bindt, verandert de resonantiefrequentie van het materiaal, wat detectie mogelijk maakt.

Het geheim zit ‘m echter in het tweede antilichaam, gekoppeld aan een nanodeeltje, dat vervolgens aan het prion bindt. Dankzij dit nanodeeltje is detectie bij een concentratie van 2 ng/ml mogelijk, een wereldrecord, zo publiceren de onderzoekers in ACS Analytical Chemistry.

Bron: ACS