Planten kunnen het gebruik van chemische wapens verraden. Een zenuwgas als VX is er nog minstens 4 weken na dato in terug te vinden, melden Engelse onderzoekers in het tijdschrift Analytical Methods. Ze hopen er de juridische aanpak van gifgasverspreidende regimes mee te vergemakkelijken.

Tot nu toe wordt vooral in de bodem gespeurd naar resten van dat soort gassen. Maar als je dat een paar weken na de gifgasaanval doet, is de kans groot dat de resten allang met het grondwater zijn weggespoeld.

Medewerkers van het defensielab in Porton Down hebben nu ontdekt dat het door hun voorgangers uitgevonden VX (voluit O-ethyl S-(2-(diisopropylamino)ethyl) methylfosfonothioaat) en aanverwante organofosfaatverbindingen van nature door planten worden opgenomen. Of die planten daar last van hebben is niet duidelijk. Wel dat dergelijke verbindingen maar heel langzaam worden afgebroken en in de tussentijd de plant niet meer uit kunnen.

Ze hebben nu een analyseprotocol ontwikkeld dat VX en gehydrolyseerde metabolieten in biomassa aantoont door ze eerst met ethanol te extraheren, en dat extract daarna te analyseren met een combinatie van gas- en vloeistofchromatografie. In beide gevallen wordt een massaspectrometer gebruikt als detector.

De onderzoekers hebben het uitgeprobeerd met mosterdplanten (Sinapis alba) maar in de praktijk zal het met andere plantensoorten ook wel lukken. Voor de duidelijkheid: met mosterdgas heeft het verhaal niets te maken.

bron: Royal Society of Chemistry