Het bewijs dat DNA spontaan heeft kunnen ontstaan in de oersoep, is binnen handbereik. En dat opent de mogelijkheid dat het aardse leven vanaf het eerste begin op DNA was gebaseerd, schrijft het blad New Scientist.

Tot nu toe gaat vrijwel iedereen er van uit dat de eerste levensvormen RNA gebruikten om erfelijke informatie door te geven, of iets wat nog simpeler was.

Inderdaad slaagden Britse organici er drie jaar geleden in om twee van de vier nucleotiden van RNA spontaan te laten ontstaan uit een mengsel van reactanten die vast wel in de oersoep hebben gezeten.

Die RNA-organismen zouden dan op de en of andere manier naar DNA zijn overgeswitcht, omdat dat molecuul veel beter geschikt is als langdurige informatie-opslag. Dat DNA eveneens spontaan zou zijn ontstaan leek onwaarschijnlijk; daar is het chemisch gezien net iets te complex voor.

Het enige probleem met die theorie is dat er wel enzymen bekend zijn die RNA-nucleotiden omzetten in DNA, maar dat je daar als levensvorm alleen maar wat aan hebt wanneer je dat DNA ook echt gebruikt. In alle andere gevallen kosten ze alleen maar energie. Dus hoe kunnen ze ooit zijn geëvolueerd in een organisme dat op dat moment nog op RNA draaide?

Matthew Powner, de eerste auteur van dat RNA-artikel van drie jaar terug, denkt nu dat het helemaal niet zo is gegaan. In JACS publiceerde hij onlangs een syntheseroute die ook weer uitgaat van ‘logische’ oersoepcomponenten en die maar een paar stappen af is van het onstaan van DNA-nucleotiden.

Om precies te zijn liet hij 2-aminothiazool ontstaan uit bèta-mercapto-aceetaldehyde en cyaanamide, in water bij een neutrale pH. Vervolgens liet hij zien dat dat 2-aminothiazool diastereoselectief kan doorreageren tot een 2’-thiosuiker met een purineprecursor op de juiste plaats. Nu nog de zwavel er uit, fosfor er in en er een base van maken, en je bent er. Volgens collega-organici is het alleen maar een kwestie van tijd eer iemand verzint hoe dát spontaan heeft kunnen gebeuren.

Het zou kunnen betekenen dat de eerste proto-organismen zowel RNA als DNA uit de soep konden vissen teneinde daarmee hun erfelijkheid in elkaar te knutselen. Op het moment dat ze niet meer zonder konden, was het wèl logisch dat er enzymen evolueerden waarmee ze zelf extra nucleotiden konden synthetiseren.

Of Powner zit er helemaal naast, natuurlijk.

bron: New Scientist, JACS