Nanomachientje meet pH in cellen

Drie korte DNA-strengen fungeren in fruitvliegcellen als pH-indicator. Dat melden onderzoekers van het Tata Institute of Fundamental research in Bangalore deze week in Nature Nanotechnology.

De cytosines in de drie strengen DNA koppelen bij een neutrale pH met guanines aan de andere strengen, om dubbelstrengs DNA te vormen. Maar in een zure omgeving (pH 5) binden de cytosines liever aan protonen en aan elkaar. De DNA strengen gaan dan in een driehoek zitten.

De onderzoekers bonden fluoroforen aan de uiteinden van de stukjes DNA. Staat het DNA open bij een neutrale pH, dan is de indicator groen. Bij een zure pH zenden de fluoroforen rood licht uit.

Daarna hingen de onderzoekers de DNA strengen aan het eiwit transferrine, dat ze lieten opnemen door fruitvliegcellen. Het eiwit wordt in een zuur blaasje (endosoom) opgenomen, waarna het blaasje op de plek van bestemming opengaat en het transferrine zijn werk kan doen. Met de fluorescentiemarkers is duidelijk te zien waar het blaasje heen gaat en dat de pH van het blaasje lager is dan die van de cel.

Volgens de onderzoekers is de pH-indicator handig om de vorming en transport van het blaasje (endocytose) te volgen, omdat problemen bij dit proces voor ziektes kunnen zorgen.

Bron: Nature News