Wageningse chemici ontwikkelden een extreem kleine mechanische sensor: een polymere trekveer die bestaat uit slechts een enkel fluorescerend, uittrekbaar molecuul.

In cellen vindt heel wat moleculair duw- en trekwerk plaats. Inzicht in de grootte van die krachten en de variatie in plaats en tijd is belangrijk om processen zoals celgroei, -migratie en -deling beter te begrijpen. Maar hoe meet je een kracht op moleculair niveau?

Joris Sprakel, groepsleider bij de afdeling fysische chemie en zachte materie van Wageningen Universiteit & Research, gebruikt daarvoor een molecuul als mechanische sensor. ‘Vergelijk het maar met de manier waarop je vroeger baby’s woog. In een doek aan zo’n trekveer’, zegt Sprakel. ‘Onze moleculaire sensor werkt volgens hetzelfde principe. De veer is een polymeer dat in rust een rommelig bolletje vormt, maar als je eraan gaat trekken, rekt het uit. En die uitrekking is proportioneel met de uitgeoefende kracht.’

Mechanochroom

De veer is een fluorescerend, halfgeleidend polymeer met zogeheten mechanochrome eigenschappen: onder invloed van een mechanische kracht geeft het materiaal een optisch signaal af. Dat signaal komt voort uit de energieoverdracht tussen de donorgroepen in de keten en acceptorgroepen die in kleine hoeveelheid als doping agent zijn toegevoegd. Veranderingen in de afstand tussen die twee zorgen voor een verandering in de kleur van het uitgezonden licht; de gekozen moleculen bepalen het precieze spectrum. Dat vertelt je iets over uitrekkingsgraad, die je vervolgens kunt
relateren aan de uitgeoefende kracht. Die relatie is voor polymeren al tientallen jaren bekend.

‘Onze methode levert een continue meting’