Nieuwe tak van fundamenteel chemisch onderzoek

De Rijksuniversiteit Groningen start een centrum voor onderzoek naar chemische systemen en systeemchemie. Het wordt ondergebracht in het Stratingh Instituut voor Chemie. De komende vijf jaar wordt er vijf miljoen euro in geïnvesteerd.

Het project komt voort uit het onderzoek van organicus Ben Feringa. Die ontving in 2004 een Spinozapremie van NWO, en blijkt dat geld te hebben gebruikt om een systeemchemieprogramma op poten te zetten.

Systeemchemie richt zich op het modelleren van complexe systemen van meerdere moleculaire componenten en netwerken van chemische processen, zonder elke afzonderlijke reactie tot in detail te doorgronden. In feite is het net zoiets als systeembiologie, maar minder exclusief gericht op biochemische processen. Voorlopig staat systeemchemie nog in de kinderschoenen, maar op termijn worden toepassingen verwacht bij de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen, slimme materialen en duurzame chemische processen.

Een van de eerste uitdagingen bestaat uit het ontwikkelen van modelsystemen voor de chemische evolutie. Voordat het eerste primitieve leven op aarde ontstond, moeten zich eerst de noodzakelijke bouwstenen hebben gevormd in de oersoep. De vraag is hoe.

bron: RUG