Bèta-glucanen tegen hart- en vaatziekten

Onderzoekers van de Universiteit Maastricht hebben aangetoond dat bepaalde vezels uit champignons, bèta-glucanen, versneld vetten verwijderen uit het bloed. Dit is een van de eerste harde wetenschappelijke bewijzen voor de gezonde eigenschappen van paddestoelen.

Bèta-glucanen, polymeren van glucose die in veel granen voorkomen, staan al een tijdje in de belangstelling van wetenschappers. Het is al langer bekend dat bèta-glucanen uit haver en gerst cholesterolverlagend te zijn. Andere bèta-glucanen kunnen de kans op kanker verkleinen. Ook paddestoelen bevatten deze vezels maar hun effect op de menselijke gezondheid was nog nooit wetenschappelijk onderzocht

De concentratie vetten in het bloed duikt enkele uren na het drinken van een drankje met champignonextract omlaag. De bèta-glucanen uit champignons hebben dus een heel andere werking dan die uit granen. Die verlagen juist de concentraties van cholesterol en bloedsuiker in het bloed.

De Maastrichtse wetenschappers hopen dat hun paddestoelenextract zijn weg vindt als supplement in voedingsmiddelen. Een studie van de marketingfaculteit van de Universiteit Maastricht biedt echter weinig hoop daarop. Consumenten blijken paddestoelen nauwelijks te associëren met gezonde voedingsstoffen.

Bron: ICGV