4.000 jaar geleden liep op Groenland iemand rond met bruine ogen, donker haar, bloedgroep A positief, grote voortanden, droge oorsmeer en een neiging tot kaal worden. En hij heette Inuk, zo concludeert een internationale groep onderzoekers na analyse van DNA-resten uit zijn haren.

Toegegeven, dat van die naam hebben ze zelf verzonnen.

Het betreft de eerste reconstructie van een genoom van een uitgestorven menselijke cultuur, zo valt deze week te lezen in het voorpagina-artikel van Nature. Die cultuur word Saqqaq genoemd; ze leefde in het noordwesten van Groenland. De haren werden teruggevonden tijdens opgravingen in de jaren 80 en belandden in het Nationale Museum in Kopenhagen.

De reconstructie van het genoom is deels in China uitgevoerd, waar veel meer sequensingapparatuur beschikbaar is dan in Denemarken. Volgens de onderzoekers is het resultaat kwalitatief vergelijkbaar met beschikbare genomen van moderne mensen. En zeker een stuk beter dan het mammoetgenoom van een paar jaar geleden, toen de technologie nog in de kinderschoenen stond.

Door de technische vooruitgang zou het zelfs niet meer nodig hoeven te zijn dat het DNA ingevroren is geweest.

De genen suggereren dat de Saqqaq afkomstig moeten zijn geweest uit het noordoosten van Siberië, al is het een raadsel hoe ze van daar naar Groenland hebben weten te komen. Van de huidige eskimo’s lijken ze geen familie te zijn, of hooguit heel in de verte.

Tenzij Inuk gewoon een Russische toerist was.

bron: BBC News, University of Copenhagen