Gevonden enzym essentieel in bacteriebewapening

Wetenschappers hebben ontdekt hoe de longontstekingsbacterie Streptococcus pneumonia resistent is geworden tegen penicilline. Een enzym MurM blijkt het eiwit peptidoglycaan in de celwand van de bacterie zo te veranderen, dat penicilline er geen vat meer op heeft.

Peptidoglycaan bestaat uit ketens van N-acetylglucosamine en N-acetylmuraamzuur. Aan het muraamzuur zit als zijgroep een stampeptide, dat bestaat uit vijf aminozuren. MurM zet aan een van deze aminozuren een extra alanine, dat verbinding met andere stampeptides mogelijk maakt. Hierdoor kan penicilline niet meer aangrijpen.

De onderzoekers van de universiteit van Warwick isoleerden MurM uit de longen van patiënten die waren geïnfecteerd met resistente streptokokken. Daarna analyseerden ze de alle stappen in de brugvormingsreactie in vitro, schrijven ze in Journal of Biological Chemistry.

De volgende stap is nu om uit te zoeken hoe je MurM kunt remmen en zo resistentie bij bacteriën kunt voorkomen. De vraag is nog het remmen van MurM ook werkt tegen de gevreesde ziekenhuisbacterie MRSA, die ook via peptidebruggen werkt.

Bron: University of Warwick