In de VS is een simpele labpipet ontwikkeld waarmee je één levende cel uit een suspensie kunt vissen zonder hem te beschadigen. Zoiets was er namelijk nog niet, schreven Lidong Qin (Houston Methodist Research Institute) en collega’s onlangs in het Journal of the American Chemical Society.

Het idee achter hun ‘handheld single-cell pipette’ (hSCP) is om het inwendige van de pipetpunt te voorzien van een soort nanohaakje, waar precies één zo’n cel achter kan blijven hangen. Die haakjes worden met een laser gegraveerd, en zijn aan te passen aan de maten van de cellen waar je op dat moment mee werkt.

Vervolgens heeft de hSCP twee plunjers. Eén dient om een hoeveelheid suspensie op te zuigen met een aantal cellen, waarvan er één achter dat haakje moet blijven hangen terwijl de rest er langs gaat. Om zeker te zijn van dat laatste, zuig je er een hoeveelheid wasvloeistof achteraan. Vervolgens spoel je met de tweede plunjer die ene cel er weer uit, in het welletje waar je hem wilde hebben.

Daarna kun je de procedure herhalen om je volgende welletje te vullen.

Mocht je proeven willen doen met meer dan één cel tegelijk, dan heeft Qin pipetpunten met een groter aantal haakjes in de aanbieding.

Hij hoopt uiteindelijk puntjes te kunnen aanbieden voor minder dan tien dollar. Wat volgens hem aardig contrasteert met een commerciële cellenzuigende labrobot die hij ergens tegenkwam: dat ding kost een miljoen, en de bijbehorende speciale 96-welsplaten zijn nog eens duizend dollar per stuk. “Such technology will not be widely accessible to biologists”, concludeert hij.

bron: Houston Methodist