Tumor lokt beenmergcellen met eiwit

Vaak blijft het bij kanker niet bij één tumor alleen. Vaak breken er van een tumor kleine stukjes weefsel los, die zich elders in het lichaam nestelen. Toch groeien erg weinig van deze cellen uit tot nieuwe tumoren. Daarom vragen wetenschappers zich al jaren af hoe deze zogenoemde micrometastasen nu daadwerkelijk uitgroeien tot een gevaarlijk gezwel.

De ‘moedertumor’ blijkt nu de micrometastasen aan te zetten tot groei via het eiwit osteopontine. Dit eiwit stimuleert de aanmaak van beenmergcellen, waardoor de uitzaaiingen kunnen groeien. Dat melden wetenschappers van Whitehead Institute for Biomedical Research in Cambridge Massachusetts in Cell.

De onderzoekers implanteerden agressieve borstkankercellen in muizen die al langzaam groeiende tumorcellen in hun lichaam hadden. Hierdoor groeiden deze tumorcellen negen keer sneller uit tot metastasen dan zonder de agressieve tumor. Toen de onderzoekers de osteopontineproductie in de cellen blokkeerden, groeide de ‘moedertumor’ nog hard door, maar de uitzaaiingen niet.

Het eiwit osteopontine is geen onbekende bij kankeronderzoekers: het is een maat voor de agressiviteit van een kanker en mensen met hoge niveaus van dit eiwit lopen een groter risico op tumoren.

Hoewel deze werking alleen nog in de petrischaal is aangetoond, merken onderzoekers nu al op dat osteopontine een lastig eiwit is om met medicijnen te lijf te gaan. Het komt namelijk ook in gezonde patiënten voor, en daarom is de kans op bijwerkingen dus groot. Wel is het mogelijk om uitzaaiingen makkelijker te voorspellen.

Bron: Nature News/Cell