Zwaar water kan het metabolisme van levende dierlijke cellen zichtbaar maken, meldt Wei Min van Columbia University in Nature Communications . Hij combineert D2O met stimulated Raman scattering (SRS), waarbij je Ramansignalen genereert met laserlicht. In dit geval breng je C-D-bindingen in trilling. De frequenties zijn anders dan bij C-H-bindingen, maar het maakt tevens uit of de C in een eiwit, een lipide of een DNA-streng zit. Geef je een organisme dus wat D2O in zijn H2O, dan kun je met DO-SRS zien waar het deuterium belandt en in welk type biomoleculen. Min heeft al zichtbaar gemaakt hoe bij muizenembryo’s de myelineschedes rond zenuwcellen ontstaan. In een later stadium hoopt hij zo het verloop van multiple sclerose te volgen. Ook kun je er tumorweefsel mee laten oplichten, want frequent delende cellen maken meer biomoleculen aan. Het zou handig kunnen zijn tijdens een chirurgische ingreep, en in principe moet je zo ook tumoren kunnen opsporen in een zeer vroeg stadium. Voor onderzoek diep onder de huid denkt Min aan een combinatie met een endoscoop. (AD)