Onderzoekers uit Michigan hebben een chaperonne-eiwit ontdekt dat tijdens een kweek met selectiedruk is ontstaan.

Bacteriën worden veel gebruikt bij de productie van eiwitten voor medicijnen of een commerciële doeleinden. Een groot nadeel is dat niet alle geproduceerde eiwitten goed gevouwen zijn, waardoor ze niet gebruikt kunnen worden.

Het onderzoeksteam van de Universiteit van Michigan ontwikkelde echter een manier om bacteriën te maken die grote hoeveelheden stabiele eiwitten konden produceren. In de zoektocht waarom deze bacteriën zo succesvol waren, kwamen zij tot de ontdekking dat de bacteriën een nieuw chaperonne-eiwit hadden gemaakt: Spy.

De resultaten en ontdekking van Spy werden deze week gepubliceerd in Nature Structural & Molecular Biology. De Amerikaanse onderzoekers gaven een relatief onstabiel eiwit aan Escherichia coli (E. coli). Wanneer de bacteriën het eiwit stabiel zouden kunnen krijgen, zouden ze resistent worden tegen antibiotica. Door te kweken te selecteren op resistentie en daarmee op stabiliteit van het eiwit, kon de onderzoeksgroep bacteriën produceren die 700 keer meer (stabiel) eiwit produceerden dan voor de kweek. Spy zorgt ervoor dat eiwitten goed gevouwen worden en dat verkeerd gevouwen eiwitten niet aan andere eiwitten gaan kleven of direct geëlimineerd worden.

bron: Nature Structural & Molecular Biology