Relatief veilige manier om mutaties te verhelpen.

CRISPR-Cas kan een gemuteerd gen zo wijzigen dat het defecte deel niet meer wordt vertaald naar een eiwitfragment. Wellicht biedt die vorm van exon skipping soelaas tegen de ziekte van Duchenne, suggereren Pablo Perez-Pinera en Jun Song van de University of Illinois in Genome Biology .

Hun CRISPR-SKIP-techniek werkt met single base editing , waarbij een gemodificeerd Cas9-eiwit het DNA niet doorknipt maar één letter chemisch wijzigt. In dit geval deamineert het een C in de complementaire streng, zodat die zich gaat gedragen als een T. Bij de eerstvolgende celdeling komt daar dus geen G, maar een A tegenover.

Juist de G lijkt essentieel voor het nog grotendeels onbegrepen splicing -mechanisme. In genen wisselen coderende fragmenten