Behandeling met een ioniserend plasma maakt water gedurende minstens een week bacteriedodend. Een uitkomst voor ontwikkelingslanden als alternatief voor antibiotica en bleekwater, claimt David Graves (University of California, Berkeley) in het Journal of Physics D.

Het idee is om vlak boven het wateroppervlak vonken te trekken, met behulp van een 5 kV-spanningsgenerator. De aanwezige zuurstof- en stikstofmoleculen worden dan geïoniseerd tot een gasplasma, waarna de ionen met de watermoleculen reageren tot onder meer nitraat (NO3-), nitriet (NO2-) en waterstofperoxide (H2O2). Als je dit correct uitvoert, kun je de pH van het water omlaag krijgen tot ergens tussen de 2 en 3, en een milieu creëren dat geen enkele E.coli lang overleeft.

Tot zover geen nieuws, maar die antibacteriële werking blijkt veel langer te blijven hangen dan gedacht. Als je E.coli toevoegt aan water dat net is behandeld, zijn vrijwel alle bacteriën na 15 minuten dood. Als je het 7 dagen nà de behandeling doet, overleven ze dat eerste kwartiertje wel. Maar na 3 uur blijkt 99 procent alsnog dood te zijn.

Hoe dat kan, snapt Graves ook niet echt. Na die 7 dagen is de pH nog steeds laag maar de H2O2 is vrijwel weg en zo goed als al het nitriet is in nitraat veranderd. Daarmee zijn de meest voor de hand liggende antimicrobiële ingrediënten verdwenen.

Graves vermoedt dan ook dat het plasma nog andere bacteriedodende moleculen genereert, en dat hij het water bij een volgend experiment eens wat uitgebreider moet analyseren.

bron: Berkeley