120 jaar na de ontvangst van de allereerste Nobelprijs voor de Scheikunde in 1901 reikte de KNCV het Nationaal Chemisch Erfgoed op 17 november 2021 uit aan het pand op de Groenburgwal 44, waar voorheen het Chemisch Laboratorium van Van ’t Hoff gevestigd was.

Onthulling Nationaal Chemisch Erfgoed

Links Wybren Jan Buma en rechts Jeroen Cornelissen

Dit pand, dat tegenwoordig in gebruik is als café en expositieruimte, was van 1857 tot 1891 in gebruik als chemisch laboratorium van de Universiteit van Amsterdam. Hier deed Jacobus Henricus van ’t Hoff (1852-1911) vanaf 1877 de experimenten die hem in 1901 de eerste Nobelprijs voor Scheikunde zouden opleveren. Hij stond aan de basis van de stereochemie, waarin hij moleculen driedimensionaal beschouwde. Hij ontving de Nobelprijs echter voor de thermodynamica met zijn onderzoek naar osmose.

Voorafgaand aan de onthulling nam Ernst Homburg (voormalig voorzitter CHG) de bezoekers mee terug in de tijd en gaf een kijkje in een aantal historische laboratoria. Deze waren vaak verbonden aan een botanische tuin, maar ook werden geregeld bestaande panden omgebouwd tot laboratoriumruimte, zoals het pand aan de Groenburgwal.

Rob van den Berg (secretaris CHG) ging verder in op het leven van Van ’t Hoff. Van den Berg wijdde zijn promotieonderzoek aan het schrijven van een biografie over Van ’t Hoff, ‘Een gedreven buitenstaander’, uitgegeven door Prometheus.

De plaquette werd onthuld door KNCV-voorzitter Jeroen Cornelissen en Wybren Jan Buma (wetenschappelijk directeur van het Van ’t Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) van de Universiteit van Amsterdam) in het bijzijn van de huidige eigenaren Renny en Leon Ramakers.

Nomineer een nieuwe locatie

Jaarlijks benoemt de commissie Nationaal Chemisch Erfgoed een locatie tot ‘Chemical Landmark’. Daar kunt u bij helpen, nomineer daarom een locatie die u van historisch belang acht!

Nomineer een locatie