Cotinine, een stofje uit tabak, vermindert de effecten van alzheimer. In tegenstelling tot nicotine is cotinine niet giftig en het wordt ook minder snel door het lichaam afgebroken.

Bij onderzoek naar alzheimer wordt vaak gebruik gemaakt van genetisch gemodificeerde muizen. Deze muizen ontwikkelen een aandoening die fungeert als een model voor alzheimer. In dit model ontstaan er in de hersenen van de muizen net als bij mensen met alzheimer plaques (eiwitklonten) van bèta-amyloïde, die een kenmerk zijn voor deze ziekte.

Van nicotine is al in verschillende studies aangetoond dat het in muizen het geheugen verbetert en er minder amyloïde plaques worden gevormd. Omdat nicotine vanwege de giftigheid en negatieve effecten op hart en bloedvaten niet echt een ideale keus zou zijn als geneesmiddel wilden onderzoekers van de universiteit van South Florida en Bay Pines VA Healthcare System een alternatief zoeken. Ze besloten cotinine, het belangrijkste bijproduct van de afbraak van nicotine, uit te proberen. De veiligheid van cotinine in mensen is met tests al eerder vastgesteld.

Cotinine blijkt in een muismodel het geheugenverlies door alzheimer te verminderen en er ontstaan 26% minder plaques, zo weten ze te vermelden in een publicatie op de site van het tijdschrift Journal of Alzheimer’s Disease. Ook de aggregatie van amyloïde oligomeren (die later samenklonteren tot plaques) wordt door cotinine geremd.

De onderzoekers willen nu klinische tests in mensen gaan uitvoeren om te bepalen of cotinine de progressie van een milde cognitieve disfunctie naar alzheimer kan voorkomen.

Bron: USF Health