Ook beryllium is te verlossen van bindingsangst, zeggen theoretici

Onder zeer hoge druk kunnen lithium en beryllium stabiele legeringen vormen die misschien nog supergeleidend zijn ook. Dat voorspellen theoretici van Cornell University (VS) in Nature.

Bij ‘hoge druk’ moet je dan denken aan een paar honderdduizend bar, 5 tot 10 keer de druk die nodig is om diamant te maken. Experimenteel zou dat wel te doen moeten zijn.

Lithium en beryllium zijn de twee lichtste metalen uit het periodiek systeem. Onder normale omsandigheden ‘vertonen ze geen enkele onderlinge chemie.

Op de computer hebben de onderzoekers vier mogelijke structuren voor een Li-Be-legering afgeleid. Opvallend is dat ze duidelijke laagjes blijken te vertonen, wartussen zich tweedimensionale ‘gaswolken’ van elektronen bevinden. Daar zou dan de supergeleiding uit moeten voortkomen.

“It’s like taking a nice layer cake, squeezing the hell out of it, and lo and behold, out of what would be expected to be a jumbled-up mess, there emerges a neat hazelnut cream layer”, zo vat mede-auteur Roald Hoffmann (Nobelprijs voor chemie 1981) het samen.

bron: NSF