Met een klikreactie kun je snel DNA in elkaar zetten dat een menselijke cel nog gewoon kan aflezen. Dit schrijven onderzoekers van de universiteit van Southampton in Angewandte Chemie.

Bij zo’n klikreactie reageren een alkyn en een azide onder invloed van een koperkatalysator tot een triazoolring – een vijfring met drie stikstoffen daarin.

De onderzoekers uit Zuid-Engeland gebruikten deze reactie om kleine fragmenten DNA samen te voegen tot grotere fragmenten. Dit gaat een stuk sneller dan de huidige methode, waarbij je het DNA eerst in kleine oplage synthetiseert en daarna met de polymerase chain reaction (PCR) vermenigvuldigt.

In eerste instantie waren onderzoekers bang dat menselijke cellen de triazoolring niet zouden herkennen. ‘We waren gelimiteerd in onze methodes, omdat we altijd dachten dat een fosfaatdiester nodig was om DNA te linken,’ zegt Ali Tavassoli, hoofd van de Engelse onderzoeksgroep. De cellen bleken echter in staat om het kunstmatige DNA foutloos te kopiëren.

De Engelsen zijn erg blij over hun ontdekking. Tavassoli: ‘Dit suggereert dat we de complexe methodes die we nu gebruiken kunnen vervangen door hoogst efficiënte chemische reacties.’