Controversieel experiment met bijvoeren algen

Een team van onderzoekers is onderweg naar Antarctica met het onderzoeksschip Polarstern, geladen met 20 ton ijzersulfaat. In de Scotia-zee, ten zuiden van Argentinië, willen ze het zout overboord gooien en daarna gedurende acht weken kijken naar het effect op de algenpopulatie. Tot verbijstering van de milieubeweging.

Het zogeheten Lohafex-experiment (‘loha’ is Hindi voor ijzer) wordt het zesde oceaanfertilisatie-experiment sinds 1993. Het idee is dat het ijzer een algenbloei teweeg brengt in het zeewater, en dat hierdoor extra CO2 uit de atmosfeer wordt afgevangen.

Eerdere experimenten suggereerden dat het inderdaad kan werken. Er staan zelfs al commerciële bedrijven in de startblokken die met ijzerbemesting geld willen verdienen op de wereldmarkt voor CO2-emissierechten. Er circuleren al berekeningen die suggereren dat dit handeltje 100 miljard dollar kan opbrengen.

De bijwerkingen van de methode zijn echter totaal onduidelijk. Uit vrees voor een ecologische ramp heeft de VN vorig jaar een moratorium afgekondigd op alle vormen van oceaanfertilisatie. Alleen wetenschappelijke experimenten op beperkte schaal, in de kustwateren, zijn nog toegestaan.

De vraag is nu of het Lohafex-experiment binnen of buiten het moratorium valt. 300 vierkante kilometer is niet echt kleinschalig, en echt dicht bij de kust is het ook niet. Milieu-activisten hebben tevergeefs geprobeerd de Polarstern in de haven van Kaapstad vast te houden.

Maar volgens het Alfred Wegener-instituut in Bremerhaven, de eigenaar van de Polarstern, komen we er zonder dergelijke experimenten nooit achter wat de bijwerkingen zijn.