In een eiwit genaamd Notch schuilt de verklaring voor de waarneming dat gematigd alcoholgebruik goed is voor hart en bloedvaten. Dat stelt Eileen Redmond (University of Rochester Medical Center) in het tijdschrift Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology.

Als het klopt, is het een elegante verklaring voor een verschijnsel waar de medische wetenschap tot nu toe niets van snapte.

Notch is een eiwit dat dwars door celmembranen steekt. Het wordt getriggerd door invloeden van buitenaf (vaak zijn dat ándere membraaneiwitten) en verandert dan de genetische expressie binnenin de cel.

Uit proeven met muizen leidt Redmond af dat ethanol één van de Notch-varianten remt, genaamd Notch1. Het effect is dat in de bloedvaten de vorming van glad spierweefsel wordt afgeremd. En dat gladde spierweefsel is mede verantwoordelijk voor aderverkalking en vaatvernauwing.

Volgens Redmond is het niet de bedoeling dat artsen nu alcoholische dranken gaan voorschrijven aan patiënten, maar komt er hopelijk wel een therapie uit voor mensen met problematische kransslagaders.

bron: University of Rochester