DNA-synthetiseurs kibbelen over antiterreurmaatregelen

Producenten van synthetisch DNA hebben een gedragscode op papier gezet die moet voorkómen dat terroristen sequenties kunnen bestellen waar ze biologische wapens mee kunnen maken. Maar lang niet alle bedrijven zijn van plan te tekenen, zo meldt de online-redactie van Nature.

De code is de afgelopen anderhalf jaar ontwikkeld door de International Association of Synthetic Biology (IASB) in het Duitse Heidelberg. Hij vat in feite de procedure samen die veel DNA-bedrijven nu al volgen. Om te beginnen een automatische screening, waarbij wordt gekeken of de bestelde DNA-volgorde voorkomt in een databank met de genomen van bekende pathogenen. Vindt de computer een ‘match’ dan schakel je eerst een menselijke onderzoeker in om te kijken of er serieus kans bestaat dat de sequentie wordt misbruikt. En is het antwoord ‘ja’, dan weiger je te leveren tenzij de opdrachtgever kan aantonen dat hij bona fide is.

Volgens Nature is er deze week door een aantal bedrijven over vergaderd. De leden van de IASB (dat zijn er vijf) zijn bereid de code te accepteren. Een Amerikaanse zusterorganisatie wil hem ook wel aanbevelen bij haar eigen leden. En de Amerikaanse overheid laat weten dat de richtljnen voor vrijwillige screening, waar ze zelf aan werkt, eigenlijk sprekend op die van de IASB lijken.

Maar een groot deel van de DNA-synthesebranche lijkt weinig trek te hebben om zich vast te leggen op andermans gedragscodes. Een bedrijf als DNA2.0 uit Californië was niet eens bij de vergadering aanwezig. Net als Geneart uit Regensburg (Duitsland) heeft DNA2.0 al een eigen gedragscode ontwikkeld, die voornamelijk leunt op de automatische screening. Geneart bestudeert de IASB-versie nog, maar belooft niets.