Kunststof wegwerpspul blijkt sluimerend megaprobleem

Chemicaliën die weglekken uit kunststof wegwerplaboratoriumartikelen blijken inderdaad op grote schaal experimenten te verpesten. Sinds de Canadese onderzoeker Andrew Holt het balletje aan het rollen bracht, stromen de meldingen binnen bij de online-nieuwsredactie van Nature.

Tot nu toe zijn om deze reden nog geen wetenschapelijke publicaties ingetrokken maar vermoed wordt dat dat slechts een kwestie van tijd is.

Holt sloeg begin november alarm in Science. Hij werd argwanend toen experimenten met het enzym monoamineoxidase-B niet reproduceerbaar bleken (zie ook C2W 23). In zijn kunststof centrifugebuisjes ontdekte hij vervolgens additieven die uitgerekend dit enzym bleken af te remmen.

Inmidddels heeft Holt onder meer bijval gekregen van Ann Saada, hoofd van een ziekenhuislab in Jeruzalem. Direct nadat ze een nieuwe zak pipetteertips had opengetrokken, bleken alle patiënten ineens positief te testen voor een bepaalde ziekte.

De producenten van het labgerief zijn zich uiteraard rot geschrokken, maar zeggen niet te begrijpen hoe het komt. Zelf voegen ze in elk geval de gewraakte chemicaliën niet toe. De Duitse marktleider Eppendorf wil zijn producten individueel gaan certificeren als zijnde vrij van bepaalde stoffen. Een niet nader genoemde concurrent heeft Holt ingehuurd om wat meer proefjes te doen.

Het ware probleem zal intussen wel bij de producenten van de gebruikte kunststof liggen. Die tips in Jeruzalem waren van hetzelfde merk dat ze daar altijd gebruikten, en waar eerder nooit problemen mee waren geweest.

bron: NatureNews